صفحه اصلی ارتباط باما درباره ما رایانامه خبر خوان

جلسۀ سوم: سیاست معاویه در قبال امام حسین علیه السلام

بنا بر نقل کشی در رجالش، معاویه در زمان حکومت خود، از جایگاه رفیع حضرت ابا عبد الله الحسین علیه السلام بیمناک بود و بر همین اساس نه تنها از آن حضرت طلب بیعت ننمود بلکه به مروان که از طرف او حاکم بر مدینه بود نوشت که  خود را از آن حضرت مخفی دارد. مروان رفت و آمد هایی را که در خانه امام حسین علیه السلام صورت می گرفت، زیر نظر گرفته بود و آن را به معاویه گزارش می نمود.

مروان بن حکم در نامه ای به معاویه نوشت:

«أَمَّا بَعْدُ فَإِنَّ عَمْرَو بْنَ عُثْمَانَ ذَكَرَ أَنَّ رِجَالًا مِنْ أَهْلِ الْعِرَاقِ وَ وُجُوهَ أَهْلِ الْحِجَازِ يَخْتَلِفُونَ إِلَى الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ وَ ذَكَرَ أَنَّهُ لَا يَأْمَنُ وُثُوبَهُ وَ قَدْ بَحَثْتُ عَنْ ذَلِكَ فَبَلَغَنِي أَنَّهُ لَا يُرِيدُ الْخِلَافَ يَوْمَهُ هَذَا وَ لَسْتُ آمَنُ أَنْ يَكُونَ هَذَا أَيْضاً لِمَا بَعْدَهُ فَاكْتُبْ إِلَيَّ بِرَأْيِكَ فِي هَذَا وَ السَّلَامُ.»

 عمرو بن عثمان ميگويد: رجال عراق و بزرگان حجاز نزد حسين بن على[علیه السلام] رفت و آمد ميكنند و از قيام حسين نمی ‏توان در امان بود. من در اين باره تحقيق كرده ‏ام و اين طور فهميده ‏ام كه حسين فعلا در صدد مقام خلافت نيست ولى از اينكه مبادا بعدا فكر خلافت به سرش بزند در امان نخواهم بود. اكنون‏ تو نظريه خود را براى من بنويس! و السّلام.

معاویه در پاسخ او چنین نگاشت: «أَمَّا بَعْدُ فَقَدْ بَلَغَنِي وَ فَهِمْتُ مَا ذَكَرْتَ فِيهِ مِنْ أَمْرِ الْحُسَيْنِ فَإِيَّاكَ أَنْ تَعْرِضَ لِلْحُسَيْنِ فِي شَيْ‏ءٍ وَ اتْرُكْ حُسَيْناً مَا تَرَكَكَ فَإِنَّا لَا نُرِيدُ أَنْ نَعْرِضَ لَهُ فِي شَيْ‏ءٍ مَا وَفَى بَيْعَتَنَا وَ لَمْ يُنَازِعْنَا سُلْطَانَنَا فَاكْمُنْ عَنْهُ مَا لَمْ يُبْدِ لَكَ صَفْحَتَهُ وَ السَّلَام‏.» (رجال الكشي، شيخ طوسي، ج 1، ص 250؛ بحار الأنوار، علامه مجلسي، ج 44، ص 212؛ عوالم امام حسين علیه السلام، شيخ عبد الله بحراني، ص 90.)

 نامه تو واصل و از مندرجاتش كه در باره حسين بود اطلاع حاصل شد. مبادا در باره هيچ موضوعى متعرض حسين شوى! مادامى كه حسين كارى با تو نداشته باشد تو نيز او را واگذار! زيرا ما تا هنگامى كه حسين با پادشاهى ما مخالفت نكند متعرض وى نخواهيم شد. مادامى كه حسين مزاحم تو نشود تو خويشتن را از او پنهان بدار و السّلام. 

معاویه در تجربۀ جنگ صفین، به این نتیجه رسیده بود که نباید خود را درگیر جنگی دیگر با امام حسین علیه السلام نماید، چرا که در جنگ صفین ابتدا شکست خورده و آنچه جانش را حفظ نمود، خیانت خوارج و مکر عمرو عاص بود، و در صورت بروز جنگی دوباره، مجدّداً باید طعم تلخ شکست را بیازماید. 

ارسال نظرات

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • آرشیو

  • خبرنامه روزانه